Blog

Windturbines maken!!

Dinsdag (24 april) ging het zesde leerjaar naar de hoofdbib om een workshop te volgen over windturbines. We hebben zelf ook een gemaakt.

Toen we aankwamen moesten we nog even wachten want de leraar stond nog in de file :). Gelukkig was hij niet te laat zodat we nog genoeg tijd hadden om alles te doen.

Toen kregen we uitleg wat een windturbine eigenlijk is. En hoe hij werkt. Daarna zagen we verschillende windmolens van verschillende landen op foto. Sommige waren een beetje raar. Maar dan het echte werk. Een windturbine maken. Eerst zorgen dat je alles hebt en dan aan de slag.

Eerst moesten we zorgen dat er een lichtje brandde als we aan de motor draaiden. Dat deden we door allemaal draadjes in een suikertje te steken. Geen suikertje voor in de koffie hoor! Toen moesten we de windmolen maken. Eerst moesten we de wieken tekenen van van een sjabloon, en dan uitknippen. Als de windmolen klaar was moesten we de motor en het suikertje met de draadjes aan de windmolen bevestigen. En dan nog een elastiekje rond de motor en de windmolen. En dan nu testen op het dak.

Toen gingen we terug naar school en hebben we onze picknick opgegeten in de klas. Het was een heel leerrijke en leuke voormiddag!!

Geschreven door Cies.

Rosas danst Rosas

Donderdag hebben de kinderen van 6A gedanst.Je leest straks meer van want we hebben gedaan

 

Juf Jorieke heeft ons eerst een filmpje laten kijken waar de 4 meiden van Rosas danst Rosas aan het dansen waren op een stoel.(Rosas danst Rosas is een dansgroep van 4 meiden.Ze vertellen steeds een verhaal .)Daarna heeft juf Jorieke ons in groepjes van 4of 5 personen gezet.We gingen dan naar de zolder, we kregen 15 min. om ons dansje te oefenen . Ik zat bij Aline , Alieke en Emma .

 

Toen begon het !!! Iedereen mocht hun dansje tonen aan de klas. Ik vond het dansje van Bayane, Laure, Jorbin en Achraf het mooist, want ze dansten mooi op het ritme van de muziek.Maar iedereen heeft zijn best gedaan.Het was een super toffe les.

Geschreven door Amy Tanghe,6de leerjaar.

Klik hier voor filmpje 1

Klik hier voor filmpje 2

Klik hier voor filmpje 3

Klik hier voor filmpje 4

 

 

 

 

 

kleurrijke boomwhackers

In de vorige muzische les kregen we allemaal een boomwhacker, daar moesten we een liedje mee maken.

 

iedereen uit klas 6A kreeg een boomwhacker. Het was de bedoeling dat we samen een lied maakten. Je kon geluid maken met je boomwhacker door ermee op je pols te slaan.Er waren verschillende ritmes : een kwartnoot en twee achtste noten.Aan de hand van kleuren moesten we weten of het aan ons was om te slaan of niet.Juf Jorieke was dirigent en filmde ons werk. Gelukkig was alles goed afgelopen!!!!

Geschreven door Axelle De bleser 6A.

Klik hier voor het filmpje

Op schoolbezoek naar het SAZ en het VTI!

Op dinsdag, 27 februari 2018, brachten wij een schoolbezoek aan het SAZ en het VTI in functie van onze studiekeuze.

We deden er leuke en interessante dingen. In het SAZ konden we aan verschillende werkwinkels deelnemen. Een van de activiteiten was onze naam in gotische letter schrijven.

Ook konden we experimenteren met allerlei stoffen bv. Een kom met water, peper, Dreft, … Eerst vulden we een kom met water. We strooiden over het water peper. Daarna deden we er een druppel Dreft bij. De reactie is dat de peper uiteen gaat. Dat hebben ze ons verteld want jammer genoeg mislukte de proef.

In het VTI werkten we rond STEM en techniek. We hebben leuke vliegtuigjes gemaakt. We moesten allerlei onderdelen van een vliegtuig aan elkaar plakken met een lijmpistool. Om het vliegtuig te laten vliegen, maakten we een bijhorende katapult.

Jullie kunnen ons aan het werk zien op bijgevoegde foto’s,.

Vele groetjes, Laure!

Recht voor de ra(a)p

Video recht voor de r(a)ap

kinderrecht voor de ra(a)p.

Op 12/01/2018 heeft 6a van school Sint – Theresia een muzische les gevolgd : kinderrecht voor de ra(a)p.

Eerst mocht de klas een tekst schrijven over het recht van pesten . Dan mochten we bijpassende bewegingen toevoegen om de rap wat mooier te maken . Daarna mochten we wat oefenen.

De volgende dag ging juffrouw Jorieke Forrez ons filmen. Bij de eerste keer ging het al heel goed

maar de muziek stond wat luid. De volgende keer hebben we het wat stiller gezet

Dat ging al veel beter. Bij de rap haperden soms kinderen maar het was nog steeds een heel mooie rap . Ik vond de rap van Amy Tange en Laure Cooman het mooist . Vervolgens hebben we het filmpje van de rap bekeken . Iedereen was aan het lachen omdat het wel grappig was . We stonden in een kringetje om te rappen en iedere keer als een ander groepje van twee moest rappen, deelden we een micro om in te rappen . Het ging heel goed omdat onze juffrouw veel en goeie uitleg gegeven heeft.

We mochten stemmen welke beat het coolste was . Er waren vijf keuzes. De beat die werd verkozen, vond ik ook wel cool.

 

Deze tekst is geschreven door Noor Van Assche nummer 14 , 6de leerjaar

 

De verkeerspartituur!

Beste lezers,

Vrijdag hebben we een verkeerspartituur gemaakt. Eerst en vooral werden we in groepjes verdeeld. Daarna mochten we verschillende geluidjes opschrijven die voorkomen in het verkeer zoals: tuut tuut (een auto), tring tring (een fietsbel) en nog vele andere.

Dan kregen we een groot blad waar we de partituur op maakten. Toen mocht één groepje het voordragen. Dit kunnen jullie zien in het filmpje:  https://youtu.be/Du66MEqW5JI

Vele groetjes,
Bayane